El Morro de Tulcán, Popayán, Kolumbia |
Chilessä laajoihin hallituksen vastaisiin protesteihin
osallistunet mapuchet ovat mielenosoitusten yhteydessä kaataneet useita
kolonialismia symbolisoineita patsaita. Chilen valloittajaksi kutsutun conquistadorin Pedro de Valdivian patsaat kaadettiin väkijoukon hurratessa
Temucossa ja Concepciónissa, ja jälkimmäisessä patsasta poltettiin nuotiossa
mapuche-päällikkö Lautaron patsaan juuressa. Concepción on Valdivian vuonna
1550 perustama kaupunki. Chileä käytännössä diktaattorina 1830-luvulla
hallinneen Diego Portalesin patsaan pää puolestaan katkaistiin ja ripustettiin
roikkumaan mapuche-päällikkö Caupolicánia esittävän patsaan käteen Temucossa.
Kuva: EFE News Agency/Alamy |
Mapuchet ovat Etelä-Amerikan tunnetuimpia alkuperäiskansoja,
jotka ovat saaneet legendaarisen maineen, koska onnistuivat pysäyttämään
espanjalaisten valloitusretket Biobío-joelle noin nykyisen Chilen puoleen
väliin. Alue säilyi mapuchejen hallinnassa läpi siirtomaa-ajan vielä Chilen
itsenäisyyden alkuvuosikymmenetkin. Vasta vuosina 1861-1883 toteutetut useat
toisiaan seuranneet sotilasoperaatiot, niin sanottu Pacificación de la Araucanía eli Araucanian rauhoitus, toivat
alueen Chilen hallintaan. Sotilasoperaatioiden suunnittelijana ja johtajana
vuoteen 1871 asti toimi Cornelio Saavedra Rodríguez, jonka patsas myös
kaadettiin Collipullissa. Konfliktit Chilen valtion ja mapuche-kansan välillä ovat
kuitenkin jatkuneet tähän päivään saakka. Viimeisin yhä jatkuva konflikti alkoi
vuonna 2016.
Nämä tapaukset saivat ajattelemaan erästä itselleni tuttua valloittajan muistomerkkiä ja sen tarinaa Kolumbian Popayánissa. Kyseessä on Quiton ja Popayánin valloittajana tunnetun Sebastián de Belalcázarin ratsastajapatsas, joka sijaitsee Morro de Tulcán -kukkulalla Popayánin keskustan kupeessa.
Latinalaisessa Amerikassa on lukuisia
espanjalaisvalloittajien patsaita, joista on usein käyty kiivastakin
keskustelua. Niitä on sekä puolustettu että vastustettu, mutta
alkuperäiskansojen näkökulmasta asia lienee selvä; ne ovat valloittajien
patsaita, jotka loukkaavat pelkällä olemassaolollaan uhriensa muistoa. Tästä on
kyse myös Chilessä, jossa mapuchet evät koskaan ole hyväksyneet
maidensa kolonisaatiota.
Pyramidin mallinen kukkula ei ole luonnon muodostama, vaan
ihmisten rakentama vuosien 1600 ja 500 eaa. välillä. Tämä selvisi, kun kukkulan
sisältä löydettiin tiilirakennelmia, luita sekä erilaisia esineitä tietyön yhteydessä vuonna 1927.
Arkeologisten tutkimusten perusteella pyramidi on toiminut palvontapaikkana
auringolle, kuulle, tähdille ja sateelle. Sieltä on löytynyt myös yhteisönsä eliittiin kuuluneiden henkilöiden hautoja. Paikka kuitenkin
hylättiin ilmeisesti jo satoja vuosia ennen espanjalaisvalloittajien tuloa.
Vuonna 1937 vietettiin Popayánin kaupungin 400-vuotisjuhlaa, jonka kunniaksi kaupungin perustajan Belalcázarin ratsastajapatsas pystytettiin. Alun perin patsaan paikaksi suunniteltiin San Franciscon kirkon aukiota kaupungin keskustassa. Morro de Tulcánille puolestaan suunniteltiin cacique Pubénin patsasta.
Pubénin johtama yhteisö asutti nykyisen Popayánin kaupungin
aluetta espanjalaisvalloittajien saapuessa 1535. Pubénista ei tiedetä
paljoakaan, mutta hän oli alueen merkittävimpiä päälliköitä. Oletetaan, että
Pubén johti usean itsenäisen yhteisön muodostamaa federaatiota. Alueella asuu
edelleen Pubénin mukaan nimetty Pubenze-kansa. On kuitenkin epäselvää,
tunnettiinko sen nimistä kansaa tuolloin. On myös arveltu, pubénin johtaneen
guambianojen ja kokonukojen yhteenliittymää. Joka tapauksessa itse Pubénista on
riittävästi mainintoja espanjalaisissa lähteissä, että hänen tiedetään olleen todellinen henkilö.
Jostain syystä kuitenkin espanjalaisen Victorio Machon veistämä Belalcázarin patsas pystytettiin
lopulta Morro de Tulcánille. Rómulo Rozon veistämä Pubenin patsas puolestaan
katosi jäljettömiin. Siitä on säilynyt vain valokuva. En ole toistaiseksi onnistunut
selvittämään, mitä oikein tapahtui.
Cacique Pubén |
Oli syy mikä tahansa, nyt Popayánin aluetta asuttaneiden
alkuperäiskansojen muinaisen palvontapaikan ja hautausmaan päällä seisoo
espanjalaisen valloittajan ratsastajapatsas. Ei ole kovin vaikea ymmärtää,
miksi patsas on monien mielestä ongelmallinen ja vähintäänkin väärässä
paikassa. Vakavaa keskustelua sen siirtämisestä ei ole kuitenkaan tietääkseni
käyty.
Nykyään paikka on suosittu kohde kaupungissa vieraileville
turisteille ja paikallisen nuorison ajanviettopaikka. Valtaosa paikalla
vierailevista tuskin edes ajattelee asian ongelmallisuutta.
Eikö patsaiden kaataminen sitten ole historian
poispyyhkimistä, kysyy varmasti moni. Kenties, mutta niin on patsaiden
pystyttäminenkin. Conquistadorien patsaat pyyhkivät pois valloituksen ja
kolonialismin kohteiksi joutuneiden kansojen historiaa. Se uusintaa narratiivia
valloittajien sankaruudesta ja jättää pimentoon alkuperäiskansojen kamppailut.
Patsaiden pystyttäminen ei ole koskaan objektiivista. Muistomerkit kertovat
siitä, mitä kulloinkin päätämme muistaa ja mitä unohtaa.
Sebastián de Bellcázarin ratsastajapatsas, Morro de Tulcán. Kuva: Julian David Muñoz Ortega |
No comments:
New comments are not allowed.