Kuvat Marko Jousteen ja Gunlög Furin esitysten dioista
Viidettä kertaa järjestetyt historiantutkimuksen päivät pidettiin tänä vuonna Oulussa 24.–26.10.2019 Tässä tekstissä joitain mietteitä erityisesti blogin teeman kannalta olennaisista sessioista.
Tuttavallisemmin Hitu-päivinä tunnetulla konferenssilla ei
ole erityistä teemaa, sillä tarkoituksena on koota aina joka toinen vuosi
pidettävään tapahtumaan mahdollisimman laajasti suomalaisia tai Suomessa
työskenteleviä historian tutkijoita. Keynote-puhujien valinnat kuitenkin
luonnollisesti vaikuttavat jonkin verran siihen, millaisia esityksiä
konferenssiin tarjotaan, ja tällä kertaa yksi niistä käsitteli
alkuperäiskansoja ja kolonialismia. Luennon piti Linné yliopiston
kulttuuritieteiden laitoksen professori Gunlög Fur, joka on tutkimuksissaan
käsitellyt kolonialismia, kulttuurien kohtaamisia, sukupuolta sekä rajojen
vetämisen merkitystä kulttuureille ja yksilöille. Palaan Furin esitelmään
hieman myöhemmin.
Ensimmäisenä konferenssipäivänä järjestettiin erittäin
mielenkiintoinen sessio kolttasaamelaisten historiasta Jaakko Sverloffin elämän
kautta. Sverloff syntyi vuonna 1894 Suonikylässä Kuolan niemimaan länsiosassa,
joka Petsamon rauhassa 1920 liitettiin osaksi Suomea. Hän eli pitkän ja vaiherikkaan
elämän, jonka aikana hän ehti palvella asevelvollisena Venäjän armeijassa
ensimmäisessä maailmansodassa, todistaa helmikuun vallankumousta Pietarissa,
sotia jälleen värvättynä punaisia vastaan taistelleissa Kenraali Millerin
joukoissa Venäjän sisällissodassa, toimia vuosikymmeniä kolttien
luottamusmiehenä ja olla siinä roolissa vahvasti mukana myös kolttien evakko-
ja uudelleenasutustoiminnassa Suomen menetettyä Petsamon Venäjälle jatkosodan
jälkeen.
Sverloffia haastateltiin lukuisia kertoja vuosikymmenien
aikana ja hän jätti näin jälkeensä ainutlaatuisen suullisen perimätiedon
aineiston. Se sisältää niin tarinoita kuin laulujakin sekä suomeksi että
kolttasaameksi. Sessiossa ensin Markus Juutinen kertoi Sverloffin urasta
upseerina Venäjän armeijassa, minkä jälkeen Marko Jouste puhui historiallisesta
muistitiedosta Sverloffin lauluissa. Jouste myös totesi, että käytännössä
kaikki kolttasaamelaisten siidat ovat joutuneet valtioiden rajojen
halkaisemiksi. Tämän jälkeen Sonja Tanhua puhui esitelmässään Sverloffin
toiminnasta kolttien kyläpäällikkönä vuosina 1939–1968 sekä laajemmin
kolttasaamelaisten kyläkokousjärjestelmästä, ja lopuksi Veli-Pekka Lehtola
puhui yleisemmin kulttuurisista tulkeista, jollainen Sverloffkin oli. Sessio
sisälsi paljon mielenkiintoista ja ainakin minulle osittain uutta tietoa
erityisesti kolttasaamelaisten lauluperinteestä sekä heidän yhteisöjensä
hallintomallista.
Toisen konferenssipäivän aamuna järjestettiin sessio, jossa
itsekin lopulta päädyin pitämään esitelmäni, kun alkuperäinen sessioni
peruttiin. Session varsinainen teema oli suomalaisten kohtaamiset
kolonialistisen maailman kanssa. Siinä Leila Koivunen puhui ensin1900-luvun
alussa maailmaa kiertäneestä ja Suomessakin vierailleesta Australian
aboriginaalien näyttelystä ja sen vastaanotosta. Hän osoitti esitelmässään,
miten esitystä mainostettaessa ja siitä uutisoitaessa annetut rasistiset
stereotypiat omaksuttiin Suomessa hyvin kritiikittömästi. Tämän jälkeen Raita
Merivirta esitelmöi Anni Swanin jatkokertomuksesta uutisasukkaana Australiassa
(1926) sekä siihen pohjautuneesta kirjasta Arnellin perhe. Myös tässä teoksessa
toistetaan monia rasistisia stereotyyppejä aboriginaaleista. Teoksessa toki
tuomitaan brittiläisen kolonialismin julmuudet, mutta suomalaiset uudisasukkaat
kuvataan viattomina. Kolmannessa esitelmässä Timo Särkkä puhui C.T.
Erikssonista, kruunuhakalaisen työläiskodin pojasta, joka päätyi eteläiseen
Afrikkaan vuonna 1895 ja eli siellä kuolemaansa saakka vuonna 1940. Eriksson
oli vahvasti mukana brittiläisen siirtomaavallan luomisessa alueella.
Sessiossa kommentaattorina toiminut Gunlög Fur huomautti,
että kolonialismilla on aina erilaisia paikallisia ja ajallisia variaatioita,
mutta kova ydin on yleensä samankaltainen. Tarvitaankin juuri vertailevaa
kolonialismin tutkimusta, jossa on syytä ottaa huomioon myös kansakunnat, jotka
ovat olleet jollain tavalla osallisina, vaikka niillä ei olisikaan ollut omia
siirtomaita. Kuten Fur totesi kommentissaan, ottaessaan toimijuutensa
kolonialistisessa maailmassa suomalaiset ikään kuin valitsivat puolensa.
Ajoittaisesta kritiikistä huolimatta tämä puoli oli yleensä kolonialistien
puoli. Tässä sessiossa myös Sonja Tanhua esitti kommentissaan tärkeän huomion
siitä, että on syytä tutkia enemmän myös suomalaista kolonialismia
Saamenmaalla.
Myös monissa muissa sessioissa käsiteltiin näitä teemoja. Janne
Lahti vertaili esitelmässään kiinnostavalla tavalla asuttajakolonialismia
Yhdysvaltojen lännessä sekä Saksan Lounais-Afrikassa tuoden esiin erityisesti
naisten roolia kunniallisuuden tuojina. Markku Hokkanen puolestaan käsitteli
lääketieteen historiaa ja kolonialismia 1800-luvulla. Hän esitti kiinnostavan
huomion, jonka mukaan 1800-luvulla eurooppalainen lääketiede ei ollut yhtään
tehokkaampi parantaja kuin muutkaan lääketieteen muodot, mutta silti se levisi vahvasti
kaikkialle maailmaan. Tämä liittyy lääketeollisuuden syntyyn sekä kapitalismin
kehitykseen. Viimeisen konferenssipäivän aamuna olisin vielä halunnut kuulla
Ritva Kyllin esitelmän Arktisen ympäristön muutoksesta ja alkuperäiskansoista,
mutta harmikseni myöhästyin bussista, ja ehdin paikalle vasta juuri kun hän
päätti esitelmänsä.
Viimeisen päivän keynote-luennoitsijana oli siis Gunlög Fur,
joka piti erittäin mielenkiintoisen luennon ruotsin valtion ja saamelaisten
suhteista, kolonialismista, saamelaisten toimijuudesta sekä rajojen
vetämisestä. Kun Ruotsi alkoi entistä vahvemmin levittää valtaansa kohti
pohjoista 1600-luvulla, saamelaisten omistusoikeutta maihinsa pidettiin
selvänä, ja tämä jatkui läpi 1700-luvun. Kun Ruotsi ja Norja sopivat rajoistaan
1700-luvun lopulla. saamelaisilla oli tunnustettu asema erillisenä
kansakuntana, jolla oli nautintaoikeus maihinsa. 1800-luvula kaikki alkoi
kuitenkin muuttua. Tuolloin alkoi yleistyä ajattelu, että saamelaiset ovat
nomadeja, jotka eivät voi omistaa maata, koska eivät edes ymmärrä, mitä se
merkitsee. Vain maata viljelevällä voi olla siihen omistusoikeus. Tämä liittyi
kiinteästi kansakunnan rakennusprojektiin. Saamelaisilla ja ruotsalaisilla
ajateltiin olevan yhteinen historia, mutta siinä missä ruotsalaiset olivat
kehittyvä ja sivistynyt kansakunta, saamelaiset olivat perinteen vankeja.
Heidän kulttuurinsa ajateltiin kuuluvan menneisyyteen ja heidän kohtalonaan oli
hävitä sivistyksen leviämisen myötä.
Fur kuitenkin osoitti luennossaan hyvin, että stereotypiat
saamelaisista, tai alkuperäiskansoista yleensä, historiattomina, eristäytyneinä
tai pysähtyneinä kansoina eivät pidä paikkaansa. Saamelaisilla on pitkä
kosmopoliittinen historia ja he ovat vuosisatojen ajan olleet yhteydessä muiden
kansojen kanssa. Heidän kulttuurinsa on elävä ja jatkuvassa muutoksessa siinä
missä muutkin kulttuurit. Fur nosti esiin kaksi saamelaisnaista, Elsa Laula
Renbergin (1877–1931) sekä Karin Stenbergin (1884–1969), jotka toivat omissa
kirjoituksiissan esiin juuri näitä asioita.
Gunlög Fur nosti luennossaan hyvin esiin sitä, että on
tärkeää tutkia alkuperäiskansojen historiaa, jotta voimme purkaa myyttiä niiden
historiattomuudesta. Eikä vain tutkia sitä erillään kaikesta muusta, vaan
integroida alkuperäiskansojen historia osaksi yleistä maailmanhistoriaa. Ihmiset
ovat liikkuneet ja olleet yhteyksissä toisiinsa aina, ja harvoin on edes
löydettävissä mitään neitseellistä ensikohtaamista. Alkuperäiskansoja on
vaiennettu ja heidät jätetty sivuun historian narratiiveista, joten nyt on jo
korkea aika tuoda esiin heidän historioitaan.
Kaiken kaikkiaan Oulun Hitu-päivät olivat erittäin antoisa
konferenssi sekä ammatillisesti että sosiaalisesti. Kiitos siitä järjestäjille
ja kaikille mukana olleille kollegoille!
Kuva: Sonja Tanhua |