Kolumbian alkuperäiskansojen
järjestöjen katto-organisaatio Organización Nacional Indígena de Colombia
(ONIC) raportoi elokuussa, että presidentti Iván Duquen virkaanastumisen jälkeen maassa oli
noin vuoden aikana murhattu lähes sata alkuperäiskansoihin kuuluvaa henkilöä.
Syyllisiä ovat yleensä Kolumbiassa yhä toimivat aseelliset järjestöt tai
huumekartellit, jotka haluavat saada alkuperäiskansojen hallinnoimat maat
haltuunsa.
ONIC kritisoi hallitusta
voimakkaasti kykenemättömyydestä suojella alkuperäiskansoja. Samalla järjestö
muistutti, että Kolumbiassa yli 80 alkuperäiskansaa on vaarassa hävitä
kokonaan. Tärkeimpiä syitä tähän ovat jatkuva väkivalta, pakkosiirrot pois
omilta asuinalueilta sekä systemaattiset alkuperäiskansojen oikeuksien
loukkaukset. Kaikkiaan Kolumbian alueella asuu ONIC:n mukaan reilu sata
alkuperäiskansaa.
Yksi väkivallan keskittymistä on
Caucan departementti maan lounaisosassa. 5.8.2019 uutisoitiin,
että tämän vuoden aikana oli siihen mennessä tapettu jo 33 Caucan alkuperäiskansojen
johtajaa. Murhiin ovat syyllisiä todennäköisesti niin oikeiston puolisotilaalliset
ryhmät kuten Águilas Negras (Mustat
kotkat), huumekartellit kuin vasemmistolaisesta sissijärjestöstä FARC:sta
rauhansopimuksen jälkeen eronneet dissidentitkin. Myös hallituksen joukot
saattavat olla osaltaan vastuussa. Kyse on kamppailusta alkuperäiskansojen
maista.
Alkuperäiskansojen kamppailuilla
ja vastarinnalla on Caucan alueella hyvin vahvat ja pitkät perinteet. Caucan
kansat ovat tässä suhteessa olleet myös innoittajia muille Kolumbian kansoille.
Siksi ei ole yllättävää, että väkivaltaa esiintyy paljon juuri Caucan
departementissa, sillä useimmiten kohteiksi valikoituvat nimenomaan alkuperäiskansojen
oikeuksia ja maita puolustavat aktivistit. Erityisessä vaarassa ovat yhteisöjen
johtajat sekä guardian jäsenet. Guardia on instituutio, jonka
tarkoituksena on suojella yhteisöjä hyökkääjiä vastaan. He käyttävät aseinaan
pelkkiä patukoita.
Lisäksi alkuperäiskansojen osuus departementin
väestöstä on poikkeuksellisen suuri. Vuoden 2005 väestölaskennan mukaan Caucan departementissa alkuperäiskansat muodostavat 21,5 % koko
väestöstä. Eri etnisiä ryhmiä alueella asuu noin kymmenen, joista suurimpia
ovat nasat, yanaconat, guambianot (misikit) ja kokonucot. Osuus on suuri, sillä
koko Kolumbiassa alkuperäiskansoihin kuuluvien osuus on vain 3,43 %. Samaisen
väestölaskennan mukaan myös afrokolumbialaisten osuus (22,2 %) on Caucassa koko
maata (10,62 %) suurempi. Etnisyys määriteltiin väestölaskennassa henkilön oman
ilmoituksen perusteella. Valtaosa alkuperäisasukkaista asuu resguardoissa, jotka vastaavat
pohjoisamerikkalaisia reservaatteja. Caucan departementissa resguardoja on 93, ja niissä asui 233.135
henkilöä vuonna 2011.
Caucan departementti on itselleni
tuttu alue, sillä käsittelen (toivottavasti) piakkoin valmistuvassa väitöskirjassani
alkuperäiskansojen ja espanjalaisten välistä vuorovaikutusta ja
siirtomaayhteiskunnan kehitystä Popayánin kuvernöörikunnassa vuosina 1540–1615.
Kuvernöörikunnan (gobernación) keskus
oli Popayánin kaupunki, joka on nykyään Caucan departementin pääkaupunki.
Caucan departementti kattaa tosin vain osan siirtomaa-aikaisesta Popayánin
kuvernöörikunnasta.
Caucan alkuperäisväestöjen kamppailut
Caucan alkuperäiskansoilla on
erityisen pitkä perinne kamppailussa oikeuksiensa puolesta. Popayánista on
kotoisin Manuel Quintín Lame, josta tuli itsenäisyyden ajan merkittävin
alkuperäiskansojen oikeuksien puolustaja. Hän syntyi 1880-luvun alussa
nasa-kansaan, ja niin sanotun tuhannen päivän sodan aikana vuonna 1901 hänet
värvättiin konservatiivien armeijaan. 1910-luvulla hän aloitti kamppailunsa
alkuperäiskansojen oikeuksien puolesta, minkä vuoksi hänen kerrotaan olleen
vangittuna yhteensä yli sata kertaa. Osa vankeuksista oli lyhyitä, mutta pisin
kesti neljä vuotta (1917–21). Viranomaisten pyrkimyksenä oli jatkuvilla
vangitsemisilla eristää hänet mahdollisista tukijoistaan ja heikentää hänen
vaikutustaan. Hän kuitenkin jatkoi kamppailuaan kuolemaansa saakka vuonna 1967.
Quintín Lame oli merkittävä
henkilö jo eläessään, mutta vielä suurempi hänen merkityksensä oli hänen
kuolemansa jälkeen. 1970-luvlla Kolumbiassa alkoi kehittyä uusia
alkuperäiskansojen liikkeitä, ja Caucan departementin yhteisöt olivat erityisen
aktiivisia. Quintín Lamen kamppailut olivat uusille ryhmille merkittävä
inspiraation lähde.
Vuonna 1971 Toribíon kaupungissa
Caucan pohjoisosassa perustettiin Consejo Regional Indígena del Cauca
(CRIC), josta tuli merkittävimpiä alkuperäiskansoja puolustavia liikkeitä. Nykyään
siinä edustettuna valtaosa departementin alkuperäiskansojen yhteisöistä.
Järjestön tavoitteina on mm. hankkia takaisin alkuperäiskansoille kuuluneita
maita, vahvistaa yhteisöjen omien hallintoelinten, cabildojen, asemaa, vaatia alkuperäiskansoja koskevien lakien
oikeudenmukaista toteuttamista, puolustaa kansojen historiaa, kieliä ja tapoja,
kouluttaa opettajia, vahvistaa yhteisöjen taloudellista asemaa sekä puolustaa
alkuperäiskanoille kuuluvien alueiden luontoa.
Toinen merkittävä 1970-luvulla
Caucassa perustettu järjestö oli Autoridades Indígenas de Colombia
(AICO), joka toimii nykyään poliittisena puolueena. Sillä on yksi edustaja
Kolumbian parlamentin molemmissa kamareissa. AICO:n perustajat olivat aiemmin
eronneet CRIC:stä erimielisyyksien vuoksi, ja järjestöt ovatkin ajoittain
olleet toistensa kilpailijoita, mutta ovat tehneet myös yhteistyötä. Osaltaan
jännitteet ovat etnisiäkin, sillä CRIC on leimautunut erityisesti nasojen ja
AICO guambianojen järjestöksi. Tämä on kuitenkin voimakas yksinkertaistus,
sillä järjestöt pyrkivät toimimaan yli etnisten rajojen.
Vuonna 1984 puolestaan
perustettiin alkuperäiskansojen sissijärjestö Movimiento Armado
Quintín Lame (MAQL). Sen tavoitteena oli ennen kaikkea puolustaa alkuperäiskansojen
yhteisöjä maanomistajia, hallitusta ja erilaisia aseistettuja ryhmiä vastaan, mutta
lisäksi se pyrki valtaamaan lisää maita yhteisöille. 1980-luvulla Kolumbian
sisällissota oli kiivaimmillaan, ja syrjäisillä seuduilla sijaitsevat köyhät
alkuperäiskansojen yhteisöt olivat hyvin haavoittuvia sodan eri osapuolten
puristuksissa. MAQL luopui aseista vuonna 1991 neuvoteltuaan rauhansopimuksen
presidentti César Gavirian hallinnon kanssa. Narcos-sarjan katsojat muistanevat presidentti Gavirian, jonka
virkakautena huumeparoni Pablo Escobar saatiin kiinni ja tapettiin.
2000-luvun aktivismille on ollut
leimallista kyllästyminen Kolumbian jatkuviin päällekkäisiin konflikteihin ja
rauhanprosessin hitauteen ja takkuisuuteen. Usein juuri alkuperäiskansojen ja
afrokolumbialaisten yhteisöt ovat kärsineet kaikkein eniten sisällissodasta ja
niin sanotusta huumeiden vastaisesta sodasta, sillä taisteluja on käyty heidän
asuinalueillaan. Heitä on myös värvätty usein väkisin taisteleviin joukkoihin.
Kestävän rauhan edellytysten luominen onkin yksi tärkeimmistä vaatimuksista.
Keväällä 2019 Caucan
alkuperäiskansat näyttivät voimansa noin kuukauden kestäneessä niin sanotussa
Minga Social -protestissa, johon osallistui arviolta 15.000 henkilöä. Minga on kichwa-kieltä (Ecuadorissa
ja Kolumbiassa puhuttu muunnos inkojen lingua francasta ketšuasta), ja se
tarkoitta yhdessä työskentelemistä yhteisön hyväksi.
Protestoijat vaativat, että
presidentti Iván Duque kunnioittaa edeltäjänsä Juan Manuel Santosin aikana
tehtyjä sopimuksia alkuperäiskansojen maiden suojelusta, ja että hallituksen ja
alkuperäiskansojen välisiä neuvotteluja pidettäisiin kahden suvereenin
hallituksen välisinä neuvotteluina, eikä hallituksen ja vähemmistöryhmän kuten
nykyään. He vaativat myös neuvotteluja alkuperäiskansojen asuttamien alueiden
kehittämisohjelmista sekä sitä, että heitä konsultoidaan ennen kuin tehdään
päätöksiä, jotka vaikuttavat heidän maihinsa ja näiden luontoon. Lisäksi he
vaativat, että Havannan vuoden 2016 rauhansopimuksen velvoitteet pannan täytäntöön
ja aseryhmien toiminnasta heidän maillaan tehdään loppu. Kamppailu näiden
vaatimusten toteuttamiseksi jatkuu.
Kolonialismin perintö
Alkuperäiskansojen vahva vastarinnan
perintö nimenomaan Caucan alueella juontaa juurensa jo varhaiselta
siirtomaa-ajalta. Alue oli Espanjan imperiumin rajaseutua, jossa
alkuperäiskansojen vastarinta oli voimakasta. Espanjalaiset konkistadorit saapuivat
alueelle pian Inka-valtakunnan kaatumisen jälkeen vuonna 1535, ja perustivat Popayánin
kaupungin vuonna 1537. Tämän jälkeen he jatkoivat valloitusretkiään kohti
pohjoista, ja 1540-luvun alkuun mennessä ensimmäinen valloitusvaihe oli ohi.
Popayánin kuvernöörikunta perustettiin 1540. Espanjalaiset kuitenkin todellisuudessa
hallitsivat vain pientä kaistaletta, jossa heidän kaupunkinsa sijaitsivat, ja
sitäkin pitkälti alkuperäiskansojen omien johtajien välityksellä. Suurimmassa
osassa kuvernöörikuntaa heidän valtansa oli heikkoa tai olematonta.
Useat kansat, mm. nasat, joita
espanjalaiset kutsuivat nimellä paez, sekä barbacoat ja pijaot jatkoivat sotaa
espanjalaisia vastaan pitkälle 1600-luvun lopulle saakka. Siihen mennessä
tautien, jatkuvien sotien ja väestösiirtojen aiheuttama kuolleisuus oli tehnyt
suurta tuhoa näiden kansojen keskuudessa, ja vastarinta kävi mahdottomaksi. Varsinkin
nasojen maine pelottavina sotureina elää edelleen vahvasti, ja he ovat myös
ylpeitä historiastaan.
Toiset kansat, erityisesti
guambianot (misakit) ja pastot, puolestaan onnistuivat säilyttämään osan
itsenäisyydestään liittoutumalla valloittajien kanssa. (Pastot eivät tosin asu
Caucassa vaan naapuridepartementissa Nariñossa.) Espanjalaiset olivat
1500-luvulla ja vielä pitkälle seuraavaakin vuosisataa vähälukuisia ja
riippuvaisia paikallisista kansoista. He käyttivät usein terroritaktiikkaa ja
raakaa väkivaltaa saadakseen haluamansa, mutta suurilukuiset ja voimakkaat
guambianot ja pastot pystyivät myös vaatimaan vastapalveluksia valloittajilta. Näiden
johtajat nousivatkin usein merkittäviin asemiin varhaisessa siirtomaayhteiskunnassa.
Heitä ei kuitenkaan pidä nähdä vain siirtomaavallan kätyreinä, vaan he olivat
itsenäisiä ja aktiivisia toimijoita.
Myöhemmin korkea kuolleisuus ja
siirtomaayhteiskunnan rakenteellinen sorto heikensivät merkittävästi
alkuperäiskansojen asemaa. Kolme vuosisataa kestänyt kolonialismi ja siihen
kuulunut sorto ja rakenteellinen väkivalta jättivät syvät jäljet yhteisöihin. Sen
seurauksena moni kansa hävisi kokonaan ja selvinneistäkin useat olivat vaarassa
hävitä. Monet perinteiset instituutiot, jotka vielä varhaisella
siirtomaakaudella tarjosivat keinoja yhteisöjen osittaisen itsehallinnon
säilyttämiseksi, olivat menettäneet merkitystään tai korruptoituneet.
Tilanne ei parantunut
itsenäisyyden ajalla, jolloin alkuperäiskansat pyrittiin sulauttamaan muuhun
väestöön. Alkuperäiskansojen, afrikkalaisten jälkeläisten ja muiden
vähemmistöjen häivyttäminen kansallisvaltioajatuksen vahvistamiseksi on ollut
tyypillinen piirre koko itsenäisyyden ajan Latinalaisessa Amerikassa, eikä
Kolumbia ole ollut poikkeus. Myytti Kolumbiasta etnisesti ja kulttuurisesti
homogeenisenä katolisena ja espanjankielisenä valtiona eli vahvana, ja
alkuperäiskansoille se oli tuhoisaa.
Onkin kuvaavaa, että 1900-luvun
alkuperäiskansojen heräämisen merkittävin arkkitehti Manuel Quintín Lame ei
puhunut itse esivanhempiensa kieltä nasa yuwea, vaan ainoastaan
siirtomaaisäntien tuomaa espanjaa. Monet olivat menettäneet kielensä ja
alkuperäiskansojen kulttuurien säilyminen oli vaakalaudalla. Omien kulttuurien
ja kielien ylläpitäminen ja elvyttäminen ovatkin alkuperäiskansojen liikkeiden
merkittävimpiä tavoitteita. Järjestöt esimerkiksi kouluttavat opettajia, jotka
toimivat aktiivisesti paikallisyhteisöissä. Nykyään nasa yuwella arvioidaan
olevan n. 70.000 puhujaa, kun nasa-kansaan kuului vuoden 2005 väestölaskennan
mukaan 186.178 henkilöä. Kyseessä on Kolumbian puhutuin alkuperäiskansojen
kieli.
Kolonialismin ajan alusta
ulottuva vahva vastarinnan ja itsemääräämisoikeuden vaalimisen perinne
kuitenkin on helpottanut uuden vastarinnan nousua. alkuperäiskansat ovat hakeneet
mallia esikolonialistisista ja kolonialismin aikaisista perinteistä,
instituutioista ja vastarinnan muodoista ja tuoneet niitä nykypäivään. Näistä
hyviä esimerkkejä ovat cabildot ja guardiat.
Myös kansojen oman historiatietoisuuden
kehittäminen on tärkeässä roolissa. Tähän kuuluu niin suullisen perimätiedon
levittäminen kuin oman kansan historiaa koskevien asiakirjojenkin etsiminen.
Siirtomaa-aikaisista asiakirjoista on myös konkreettinen hyöty alkuperäiskansojen
pyrkimyksissä saada maa-alueensa takaisin, sillä niiden avulla he ovat useissa
tapauksissa pystyneet oikeudessa osoittamaan jonkun alueen kuuluvan heidän
yhteisölleen.
Taistelu jatkuu
Alkuperäiskansojen aktivismi on
onnistunut merkittävästi vahvistamaan alkuperäiskansojen identiteettiä. Tästä
kertoo mm. se, että vuoden 1993 väestölaskennassa 1,61 % kolumbialaisista
kertoi kuuluvansa alkuperäiskansaan, mutta vuoden 2005 väestölaskennassa osuus
oli hieman yli kaksinkertainen (3,43 %). Selitys tähän ei ole muuta väestöä
korkeampi syntyvyys, vaan se, että yhä useampi koki identiteetikseen nimenomaan
kuulumisen alkuperäiskansaan. Afrokolumbialaisten kohdalla muutos oli vielä
huomattavasti suurempi. Vuoden 1993 väestölaskennassa heidän osuutensa oli vain
1,52 %, kun taas vuonna 2005 se oli 10,62 %. Ensin mainitussa käytetty termi
kyseisestä väestöryhmästä oli musta (negro/a), jälkimmäisessä
afrokolumbialainen (afrocolombiano), millä saattoi myös olla vaikutusta.
Muutokseen on epäilemättä
vaikuttanut myös vuoden 1991 perustuslaki, joka toteaa Kolumbian olevan
monietninen ja monikulttuurinen valtio, jossa vähemmistökansojen poliittiset,
lailliset ja kulttuuriset oikeudet tunnustetaan. Tämä merkitsi suurta muutosta
aiempaan assimilaatiopolitiikkaan ja häivyttämispyrkimyksiin.
Alkuperäiskansat ovat kuitenkin
edelleen monella tapaa hyvin haavoittuvassa asemassa. Heidän asuinalueensa ovat
köyhiä, eivätkä viranomaiset ole kiinnostuneita niiden kehittämisestä.
Aseryhmät toimivat alueilla yhä aktiivisesti ja suuryritykset, suurmaanomistajat
ja hallitus ovat kiinnostuneita niiden luonnonvarojen hyödyntämisestä. Yhteisöt
ja järjestöt tekevät tärkeää työtä tilanteen parantamiseksi alkuperäiskansojen
omista lähtökohdistaan mutta tämä työ on maksanut monen aktivistin hengen. Kamppailu
kuitenkin jatkuu, sillä uudelleen heränneet alkuperäiskansat eivät ole valmiita
luovuttamaan.
No comments:
New comments are not allowed.